De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Bosch WGB254A9NL op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

MyrB 20-06-2023

Mooi wasmachine, maar verbetering mogelijk (nodig)

Geschreven voor: Bosch WGB254A9NL

Ik heb deze mooie Bosch wasmachine mogen testen. Er zijn een aantal voor en nadelen, maar gelukkig meer voordelen. Iron-assist is erg fijn, binnen korte tijd een shirt of overhemd met minder kreuken. Daarnaast is de mini load echt een uitkomst, het scheelt energie en water. Wat voor mij ook nieuw was, is de I-dos. Voorheen deed ik wasmiddel door middel van een ‘bolletje’ en die moest ik dan weer zoeken voordat het in de droger ging, nu gaat alles automatisch en hoeft ik niet meer af te meten. Dit is een super toevoeging, het is makkelijk bij te vullen en het lampje knippert als I-dos bijna leeg is. Sommige programma’s duren wel erg lang, maar daar hebben ze iets op gevonden en het heet speedperfect. Het zal minder goed voor het milieu zijn en de portemonnee maar het scheelt geld. Als echte smarthome fan is de app bediening een leuke toevoeging, helaas werkte deze vaker niet dan wel. Het ging dan met name om de verbinding die telkens niet gevonden kon worden, ik hoop dat hier een verbetering voor komt. Want als het wel werkt is het erg fijn, je kan verschillende programma’s kiezen en tijden instellen of de start uitstellen of pauzeren. Daarnaast lijkt er een foutje in de app te zitten met I-dos, als je deze uit zet in de app schakelt deze na een tijdje automatisch weer aan in de app maar niet op de wasmachine, dit zorgt voor verwarring en je weet op afstand niet of I-dos nu aan of uit is. Dus hopelijk lost Bosch dit ook op. Over het algemeen een zeer mooie en uitgebreide wasmachine met een grote capaciteit. Ondanks de problemen met homeconnecr toch zeker een mooi product,

Pluspunten

• I-dos
  • Veel programma’s
  • App bediening
  • Iron assist
  • Grote capaciteit

Minpunten

• App werkt niet altijd na behoren
  • Verbinding met app raakt vaak kwijt
  • Foutjes in app
  • Bedienen op afstand niet standaard aan te zetten

f*******@h****** 29-05-2023

Zeer gebruiksvriendelijk en zuinige wasmachine

Geschreven voor: Bosch WGB254A9NL

Deze wasmachine is gebruiksvriendelijk je kunt deze met de home connect app eenvoudig bedienen. De app installeren was even zoeken maar na installatie gemakkelijk om waar je ook bent de machine te bedienen. Zowel via de app als handmatig kun je Idos in of uit schakelen.
De eerste keer gebruikt zonder het automatisch doseer systeem, daarna iedere keer omdat het zuinig en gemakkelijk is, de machine verbruikt datgene wat voor het soort wasgoed nodig is.
De functie Iron assist heb ik gebruikt bij het wassen van overhemden, deze komen nagenoeg kreukvrij uit de machine, waardoor het strijken overbodig is, super prettig.
Het geluid van de machine is heel rustig zelfs bij het centrifugeren hoor je dit nauwelijks.
Fijn in deze tijd dat je de eindtijd ziet waardoor je het gebruik af kunt stemmen op de energie prijzen en/ of wanneer de zon schijnt en je energie opwekt, een aanrader dus!

Pluspunten

• Gebruiksvriendelijk
  • Energie zuinig
  • Stille wasmachine
  • Geen verspilling wasmiddel door Idos

s***********@g******** 25-05-2023

Fijne (slimme) wasmachine

Geschreven voor: Bosch WGB254A9NL

Op vrijdag 12 mei is mijn Bosch WGB254A9NL keurig afgeleverd en geinstalleerd zodat ik met testen kon gaan beginnen. Helaas was ik dat weekend niet thuis maar ik had wel de gebruiksaanwijzing alvast goed gelezen. Hierdoor wist ik van te voren wat ik kon verwachten, wat ik moest kopen (vloeibaar wasmiddel voor het iDos systeem) en hoe alles te installeren.
Toen ik op zondag thuis kwam vol enthousiasme begonnen. Door de home app en het inscannen van zowel de wasverzachter als het wasmiddel hoefde ik in principe niet meer om te kijken naar het vullen van bakjes met teveel of te weinig wasmiddel en wasverzachter omdat dit volledig automatisch gaat. Dit vind ik echt een voordeel van dit systeem. Uiteraard kun je dit ook weer simpel uitzetten als je liever met bv pods werkt. Mijn eigen wasmachine is ook een Bosch met vergelijkbare programma's dus wist gelukkig al wel een beetje welke programma's ik moest gebruiken. Ik ben begonnen met de home app te gebruiken voor was, het nadeel hiervan vind ik dat deze home app altijd de lange programma's gebruikt, ook voor licht vervuilde was. Wat ik ook superfijn vond is de grote (10 kilo) trommel. Ik gooi er nooit 10 kilo in maar heb wel het idee dat daardoor de was meer ruimte krijgt om schoon te worden. Bij bepaalde wasprogramma's geeft de machine zelfs aan hoeveel kilo je er maximaal in mag doen. Al met al is dit een zeer fijne machine en een zeer grote aanrader als je een nieuwe slimme wasmachine zoekt. De home app vind ik persoonlijk niet ideaal maar de handmatige bediening en de vele soorten programma's zijn echt superfijn en goed bedienbaar

Pluspunten

• iDos systeem
  • 10 kilo trommel

Minpunten

• home app niet optimaal
  • kleine ingang

Delinyo 23-05-2023

Een mooie en goed functionele wasmachine

Geschreven voor: Bosch WGB254A9NL

Ik heb de afgelopen paar weken de Bosch WGB254A9NL wasmachine mogen testen en ben ik ben uitermate tevreden met deze wasmachine. De Bosch wasmachine heeft een grote trommel waar ruim 10 kilo in kan. Een minpunt van de trommel is wel, dat de opening heel erg smal is. Het is daarom soms lastig om dikkere/grotere spullen (zoals een dekbed, kussen of zelfs een jas) in de trommel te krijgen. Goed proppen werkt wel, maar bij een grote trommel verwacht ik wel een ingang die groot genoeg is voor alle was.
Ik heb tijdens de testperiode ook de i-Dos functie gebruikt en deze was vooral voor mij heel handig, omdat ik vaak het idee heb dat ik te veel of soms wel te weinig wasmiddel en -verzachter gebruik. Je kan de i-Dos vullen door het wasmiddel in de lade te legen en de machine past de hoeveelheid automatisch aan op de hoeveelheid was. Via de Home Connect app, kan je de i-Dos nog nauwkeuriger helpen werken door je wasmiddel en -verzachter in te scannen. De app herkende het A-merk wasmiddel dat ik gebruik, maar ik ben benieuwd of dit ook zo is voor huismerken. Ook kan je alleen wasmiddel gebruiken en geen poeder. Er zijn daarnaast ook maar twee i-Dos lades, waardoor je alleen maar wasmiddel voor kleur of wit kan gebruiken. De lade voor wasverzachter kan wel worden omgezet in een lade voor wasmiddel, maar dan mis je juist weer een lade voor de wasverzachter. Ik had daarom ook graag nog één extra i-Dos lade gezien. Je kan uiteraard ook gewoon handmatig wasmiddel of -verzachter toevoegen; de i-Dos modus is heel gemakkelijk uit te zetten.
De Bosch wasmachine heeft ook een Iron Assist programma, dat zou moeten helpen bij het strijken. Na deze functie meerde keren te hebben gebruikt, moet ik zeggen dat ik geen verschil heb gemerkt met betrekking tot het aantal kreukels in de spullen. Het Iron Assist programma werkt wel goed om je kleren op te frissen, doordat deze worden gestoomd ruiken en voelen ze weer frisser. Ik zou het Iron Assist programma daarom ook alleen voor het opfrissen aanraden en niet als hulp bij het strijken. Het programma duurt daarnaast een half uur en binnen die tijd had je al de hele was kunnen strijken zonder dit programma te gebruiken.
Als laatste wil ik nog het mini load programma benoemen. Dit is een programma waarbij je in een uur, een kleine was kan draaien van gemixte stoffen. Ik raad dit programma alleen aan voor licht bevuilde was, omdat het programma door alles heen raast. Dus de hardnekkigere vlekken of vuil zullen niet veel schoner zijn.
In conclusie, de Bosch WGB254A9NL wasmachine is een uitstekende wasmachine met zeer goede functies (zoals het i-Dos systeem en de grote trommel), maar kent ook enkele minpunten (zoals het korte programma en het Iron Assist programma). De pluspunten tellen voor mij zwaarder, vooral omdat ik het korte programma en het Iron Assist programma niet dagelijks gebruik en het i-Dos systeem en de grote trommel een grotere hulp zijn in het gebruik.

Pluspunten

• Grote Trommel
  • i-Dos functie
  • Energiezuinig

Minpunten

• Kleine ingang
  • Iron Assist helpt niet bij het strijken

Patricia 23-05-2023

Zeer fijne machine

Geschreven voor: Bosch WGB254A9NL

Ik heb deze machine mogen testen en wat was dat fijn zeg.
Het is wel de eerste wasmachine waarbij ik de gebruiksaanwijzing moest lezen. Wat een info en wat kan hij veel! Nu vraag ik me wel af, zal ik al deze programma's in de praktijk gaan gebruiken? In het begin wel, maar denk dat ik al snel standaard programma's zal pakken. Ik ben wel verkocht aan home connect. Wat fijn zeg dat je een melding krijgt als hij klaar is. Normaal ben ik zo iemand die anders een alarm moet zetten, want anders denk ik er pas uren later weer aan. En tussendoor kun je precies zien hoelang het nog duurt.
Er kan lekker veel in de trommel, alleen is de opening erg klein. Dat is jammer. Ik heb een 1 persoons dekbed erin gekregen, maar dit zou fijner zijn met een grotere opening.
Het i-DOS systeem is erg fijn. Nooit meer te veel of te weinig wasmiddel of wasverzachter. Ik zou alleen ook graag willen zien hoeveel er nog in zit. Ik kreeg via de app geen melding dat mijn wasverzachter bijna op was bijvoorbeeld. Dit zag ik doordat er op de machine i-Dos 2 ging knipperen. Zou fijn zijn als die melding ook op de app wordt gegeven. Korte programma om even snel bijvoorbeeld paar handdoeken even te wassen is super.
Heb 1 keer een topje gewassen waar een vlekje op zat van tomatensaus, dit op speciaal programma gedaan voor tomatensaus maar helaas zit het er nog in.
Ik vind deze machine zeker een aanrader!

Pluspunten

• i-DOS
  • Home connect
  • Grote trommel

Minpunten

• kleine deuropening